Hinside-Lôr
Hinsidé-Lôrs fastland är i stort ett ogästvänligt och kargt landområde som till störst del utgörs av skördeslös stäpp och brännande öken. Gyllöarna, var nu en stor del av populationen bor är dock rika på naturresurser och har ett gott klimat för det mesta som växer. Det är också på Gyllöarna som huvudstaden och nationens främsta maktcentra är beläget.
Nationen har länge målats ut som en lydstat till Mandrak, drakens förlängda arm i väst. Detta har sin grund i att det finns en tydlig koppling mellan den ledande ätten Kimran i Mandraks högråd och den tidigare kungafamiljen Elham i Hinside-Lôr, som styrde landet de tjugo och tre senaste sjuårsstormarna. Detta band bröts dock när Jaleh-upproret kulminerade i en belägring av huvudstaden Andrinna anno 1402 E.A varefter ätten Elham dog ut på arvssidan. Värt att notera är att det fortfarande finns blodsättlingar till kungahuset i Mandrak.
Samgiften mellan mander och lôrer av högre börd har länge varit vanligt förekommande, detta tror man har sina rötter i de allianser som smiddes inför slaget vid Stora Bländan då Hinside-Lôr sände trupper som stöd åt manderna.
Nationen har länge målats ut som en lydstat till Mandrak, drakens förlängda arm i väst. Detta har sin grund i att det finns en tydlig koppling mellan den ledande ätten Kimran i Mandraks högråd och den tidigare kungafamiljen Elham i Hinside-Lôr, som styrde landet de tjugo och tre senaste sjuårsstormarna. Detta band bröts dock när Jaleh-upproret kulminerade i en belägring av huvudstaden Andrinna anno 1402 E.A varefter ätten Elham dog ut på arvssidan. Värt att notera är att det fortfarande finns blodsättlingar till kungahuset i Mandrak.
Samgiften mellan mander och lôrer av högre börd har länge varit vanligt förekommande, detta tror man har sina rötter i de allianser som smiddes inför slaget vid Stora Bländan då Hinside-Lôr sände trupper som stöd åt manderna.
Structure
Statsskick:
Hinside-Lôr har genomgått en dramatisk förändring i sitt statsskick, särskilt efter det omvälvande Jaleh-upproret som ledde till att det tidigare kungahuset Elham föll. Denna händelse markerade en övergång från en centraliserad monarki till en konfederation, där varje furstendöme nu har sin egen form av styre. Denna decentralisering har gett upphov till en komplex och mångfacetterad politisk struktur som speglar landets geografiska och kulturella mångfald.
I den tidigare monarkin var makten koncentrerad till huvudstaden Andrinna, där kungafamiljen och en liten elit utövade nästan obegränsad auktoritet. Men efter Jaleh-upproret och det efterföljande maktvakuumet har furstendömena tagit på sig en mer framträdande roll. Varje furstendöme, från de bördiga Gyllöarna till det karga och ogästvänliga Quadara, har nu möjlighet att utforma sina egna lagar, samla skatter och till och med upprätthålla en egen militär styrka.
Detta har skapat en unik dynamik mellan furstendömena. Till exempel har Svarn dveepon, med sin bördiga jord och rika naturresurser, blivit en ekonomisk motor för hela nationen. Å andra sidan har furstendömen som Zala-aljabal och Aljafa, som gränsar till Mandrak och är mindre bördiga, blivit strategiskt viktiga som buffertzoner mot potentiella invasioner. Denna geografiska och ekonomiska mångfald har lett till att furstendömena har utvecklat olika former av styre. Vissa har valt att upprätthålla en strikt hierarkisk struktur, medan andra har antagit mer demokratiska eller till och med socialistiska system.
Men denna decentralisering har också sina utmaningar. Det har uppstått spänningar mellan furstendömena, särskilt när det gäller resursfördelning och militära allianser. Dessutom har det skapat en komplicerad juridisk miljö, där varje furstendöme har sin egen uppsättning lagar och rättsliga system. Detta har lett till att det nationella rättssystemet har blivit en labyrint av olika regler och förordningar, vilket kan vara förvirrande för medborgarna och en utmaning för rättsskipningen.
För att hantera dessa utmaningar har en konfederationsråd bildats, bestående av representanter från varje furstendöme. Detta råd fungerar som en medlande institution och en plattform för dialog mellan de olika regionerna. Det har också befogenhet att fatta beslut i frågor som rör hela nationen, såsom utrikespolitik och nationell säkerhet. Men dess makt är begränsad av de enskilda furstendömenas suveränitet, vilket innebär att dess beslut ofta måste ratificeras av varje furstendömes egen lagstiftande församling.
Furstendömmen
Svarn dveepon (Gyllöarna): Denna region är inte bara nationens politiska centrum utan också en kulturell smältdegel. Huvudstaden Andrinna är en kosmopolitisk stad där tradition och modernitet går hand i hand. Gyllöarna är bördiga och rika på naturresurser, vilket gör dem till en ekonomisk kraft att räkna med. Det är också här som Nahr-Alfida ligger, en mindre stad men ändå viktig som en handelsknutpunkt.
Zala-aljabal (Östanskuggan): Detta furstendöme är en annan viktig region, särskilt på grund av dess närhet till Mandrak. Trots att det är relativt bördigt, har området aldrig riktigt kunnat stödja en stor befolkning, vilket har lett till en kultur som är mer fokuserad på handel och diplomati än jordbruk.
Awal-fasil (Första vilan): Detta är fastlandets mest bördiga region, beläget i söder och kring den rika floden Maahlam. Staden Aurinkolahti är en viktig handelsstad och en kulturell smältdegel, vilket gör den till en av de mest inflytelserika städerna i furstendömet.
Akhar-fasil (Andra vilan): Detta furstendöme är näst mest bördigt och är beläget i norr. Staden Riahdad är känd för sin kulturella rikedom och är en viktig plats för konst och filosofi.
Zujaj-qalea (Glasslottet): Trots sin brist på naturliga resurser har detta furstendöme blivit en ekonomisk makt tack vare sin export av högkvalitativa glasvaror. Staden Rîtwooh är centrum för denna industri och är känd för sin innovativa design och teknik.
Eazam-alsaahil (Ben kusten): Detta furstendöme har en karg stepplandskap men är strategiskt viktigt eftersom det utgör den Lôriska sidan av inloppet till Blodiga fjärden. Staden Baldat-Janibia är en viktig fiskehamn och handelscentrum.
Aljafa (Torr): Ett av de torraste och fattigaste landområdena, Aljafa är en region som kämpar med resursbrist men har en stark kultur av uthållighet och innovation.
Awbal (Opal): Detta kustfurstendöme är rikt på ädelstensfyndigheter, vilket har gjort det till en viktig spelare i den internationella handeln. Staden Rahg-Mahaash är känd för sin lyxiga arkitektur och rika kultur.
Quadara (Öde): Detta furstendöme är mestadels befolkat av nomadstammar och har en kultur som är djupt rotad i traditionell nomadisk livsstil. Det är en region i förändring, där steppen gradvis blir till öken.
Timthal (Galjonen): Detta är fastlandets västerligaste spets och är känd för sin vackra kustlinje och rika fiskevatten. Staden Mazell är en viktig hamnstad och ett centrum för handel och kultur.
Dregan phaing (Drakens tand): Detta kargt kuststäppfurstendöme är beläget i de nordliga delarna av kontinenten och är känd för sin robusta och självständiga befolkning.
Jal maata (Vattenmoder): Beläget kring floden Nahralrahas utlopp, detta furstendöme har förhållandevis bördiga länder och god handel. Staden Riah är en viktig handelsknutpunkt och kulturellt centrum.
Maidaana (Stäppen): Detta furstendöme har en relativt bördig stäpp och ett rikt djurliv, vilket gör det till en viktig region för jordbruk och jakt.
Döneral (Dönland): Detta furstendöme är rikt på naturresurser och är hem åt landets mäktigaste företag, Dönerska huset. Staden Nasirjurf är en viktig handelsstad och ett finansiellt centrum.
Bilad alshams (Solens länder): Detta är öknen som utgör centret på hela fastlandet. Det är en ogästvänlig och karg region, men den är också hem åt modiga nomadgrupper som har anpassat sig till det hårda klimatet.
Culture
Hinside-Lôr ligger i väst på Nivaris, där ökenlandskap möter bördiga öar och är en nation som är lika komplex som den är fascinerande. Dess kultur är en produkt av dess geografi, politiska historia och det ihärdiga folket som kallar denna nation sitt hem. Lôrerna, som de kallas, är ett folk som har anpassat sig till de mest ogästvänliga förhållandena och ändå lyckats skapa en civilisation som är rik på tradition, heder och motsättningar.
Ökenkulturens inflytande
Öknen är inte bara en fysisk plats i Hinside-Lôr; den är en del av nationens själ. Det är i den brännande öknen som de äldsta lôriska traditionerna har sitt ursprung. Nomadstammarna som fortfarande vandrar genom dessa karga landskap representerar en konservativ ytterlighet av det som har blivit ett mycket mer diversifierat och "modernt" samhälle. Dessa stammar lever enligt gamla sedvänjor och trosystem, och deras livsstil har påverkat många aspekter av den bredare lôriska kulturen. De är mästare på att navigera genom öknen, då de tycks känna igen varje sanddyn och varje vindby, och deras djupa förståelse för detta ogästvänliga landskap har gjort dem till experter på överlevnad och resursförvaltning.
Ökenlandskapet i Hinside-Lôr är därmed mer än en geografisk utmaning; det är en formande kraft som har präglat Lôrernas kultur och identitet. Många menar att det är öknens obevekliga lagar som har fostrat dem till att bli ett starkt och ihärdigt folk. I denna ogästvänliga miljö, där varje dropp vatten är en skatt och varje felsteg kan vara ödesdigert, har Lôrerna utvecklat en djup förståelse för balans, anpassningsförmåga och resiliens.
Samarbete och gemenskap är centrala element i Lôrernas kultur, särskilt i de miljöer där resurser ännu är knappa. Det är inte ovanligt att se grupper av Lôrer som arbetar tillsammans för att bygga komplexa vattenfångningssystem eller för att jaga ner ett byte. Denna kollektiva anda har överförts till andra aspekter av deras liv, inklusive deras politiska system och handelsnätverk. I en miljö där ensamhet kan vara dödlig har Lôrerna lärt sig att sätta gruppen framför individen, en princip som har hjälpt dem att bygga starka och sammanhållna samhällen.
Öknens oförutsägbarhet har också gett Lôrerna en unik syn på tid och öde. Förändringar kan ske i en ögonblick, från en plötslig sandstorm till en oväntad vattenkälla. Detta har gjort dem till skickliga förhandlare och diplomater, alltid redo att anpassa sig till nya omständigheter och att se möjligheter där andra ser hinder.
Estetiskt sett bryter Lôrernas konstnärliga uttryck mot öknens nedtonade palett. Vävda tyger och mattor i mängder med färger och mönster ger en kontrast till landskapets annars så monokroma estetik. Denna färgstarka konstform är inte bara en visuell njutning utan också en symbol för Lôrernas livsglädje och kreativitet.
Andligheten är en annan viktig aspekt av Lôr-kulturen. I en kamp för överlevnad har de utvecklat en stark tro på en högre makt. Denna andlighet är djupt förankrad i deras dagliga liv och har gett upphov till en rad ritualer och ceremonier som hjälper dem att förstå och försonas med öknens obarmhärtiga krafter.
Öknens isolering har också gett Lôrerna en djup känsla av identitet och tillhörighet. De har utvecklat en stark känsla av självständighet och en unik kulturell identitet som skiljer dem från andra folk. Detta har gjort dem till ett stolt och självständigt folk, alltid redo att försvara sin kultur och sina traditioner mot yttre påverkan.
Principer och heder
Lôrerna är ett folk som värdesätter principer och heder högt. Detta är särskilt tydligt i deras kärlek för att köpslå. För dem är en affär inte bara en enkel transaktion utan en dans av ord och viljor, där båda parter måste visa sin skicklighet och sin hederlighet. Det är en konstform, en del av deras kulturella identitet, och det är därför inte ovanligt att se lôrer, oavsett deras sociala status, engagera sig i långa och komplicerade förhandlingar för även de mest triviala varorna.
Kulturell mångfald
Hinside-Lôrs övergång från en centraliserad monarki till en konfederation har gett upphov till en kulturell mångfald som är lika rik som den är komplex. Varje furstendöme, från de bördiga Gyllöarna till det karga och ogästvänliga Quadara, hade redan innan upproret utvecklat sina egna unika traditioner och sedvänjor, men i brist på centralstyre har dessa kulturer tagit fart. I Svarn dveepon, till exempel, har den bördiga jorden och rika naturresurserna lett till en kultur som är fokuserad på konst och vetenskap. Här finns akademier och gallerier som rivaliserar med de finaste i världen, och det är inte ovanligt att se lôrer engagerade i djupa filosofiska diskussioner.
Andliga inflytande
Under ätten Elhams styre blev den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära en framträdande kraft i Hinside-Lôrs huvudstad Andrinna och i de olika högsätena. Denna inriktning, som är en mer avslappnad och avskalad version av den ursprungliga dogman, lägger större vikt vid profeten Marqués ord om att en Landsmoder ska återuppväcka det utopiska riket Niva genom Mandrak. Tempel och helgedomar tillägnade denna inriktning uppfördes i huvudstaden, och dess ikonografi blev en vanlig syn i palats och offentliga byggnader.
Solens återkomst
Efter Jaleh-upproret och ätten Elhams fall, har det skett en kulturell och andlig återgång till landets traditionella religion, som dyrkar solen som en gudomlig kraft. Denna återkomst har inte bara varit en folkrörelse utan har även fått fotfäste i högsätena. Tempel som en gång var tillägnade den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära har börjat återställas till sina ursprungliga former, och solsymboler har börjat pryda offentliga och privata utrymmen. Solens festival, en traditionell högtid som firar solens kraft att ge liv och ljus, har återupptagits med stor entusiasm och är nu en nationell helgdag.
Andlig syntes Denna andliga förändring har lett till en fascinerande syntes av kulturella och religiösa idéer. I Andrinna och andra högsäten, är det inte ovanligt att se tempel där både solen och den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära dyrkas sida vid sida. Denna sammanflätning av tro har gett upphov till en unik form av andlighet som reflekterar Hinside-Lôrs komplexa historia och kulturella mångfald. Det har även påverkat den dagliga livsstilen; till exempel, det är nu en tradition att inleda varje affärsförhandling med en kort bön till solen för klarhet och till profeten Marqués för visdom och framtidsutsikter.
Ökenkulturens inflytande
Öknen är inte bara en fysisk plats i Hinside-Lôr; den är en del av nationens själ. Det är i den brännande öknen som de äldsta lôriska traditionerna har sitt ursprung. Nomadstammarna som fortfarande vandrar genom dessa karga landskap representerar en konservativ ytterlighet av det som har blivit ett mycket mer diversifierat och "modernt" samhälle. Dessa stammar lever enligt gamla sedvänjor och trosystem, och deras livsstil har påverkat många aspekter av den bredare lôriska kulturen. De är mästare på att navigera genom öknen, då de tycks känna igen varje sanddyn och varje vindby, och deras djupa förståelse för detta ogästvänliga landskap har gjort dem till experter på överlevnad och resursförvaltning.
Ökenlandskapet i Hinside-Lôr är därmed mer än en geografisk utmaning; det är en formande kraft som har präglat Lôrernas kultur och identitet. Många menar att det är öknens obevekliga lagar som har fostrat dem till att bli ett starkt och ihärdigt folk. I denna ogästvänliga miljö, där varje dropp vatten är en skatt och varje felsteg kan vara ödesdigert, har Lôrerna utvecklat en djup förståelse för balans, anpassningsförmåga och resiliens.
Samarbete och gemenskap är centrala element i Lôrernas kultur, särskilt i de miljöer där resurser ännu är knappa. Det är inte ovanligt att se grupper av Lôrer som arbetar tillsammans för att bygga komplexa vattenfångningssystem eller för att jaga ner ett byte. Denna kollektiva anda har överförts till andra aspekter av deras liv, inklusive deras politiska system och handelsnätverk. I en miljö där ensamhet kan vara dödlig har Lôrerna lärt sig att sätta gruppen framför individen, en princip som har hjälpt dem att bygga starka och sammanhållna samhällen.
Öknens oförutsägbarhet har också gett Lôrerna en unik syn på tid och öde. Förändringar kan ske i en ögonblick, från en plötslig sandstorm till en oväntad vattenkälla. Detta har gjort dem till skickliga förhandlare och diplomater, alltid redo att anpassa sig till nya omständigheter och att se möjligheter där andra ser hinder.
Estetiskt sett bryter Lôrernas konstnärliga uttryck mot öknens nedtonade palett. Vävda tyger och mattor i mängder med färger och mönster ger en kontrast till landskapets annars så monokroma estetik. Denna färgstarka konstform är inte bara en visuell njutning utan också en symbol för Lôrernas livsglädje och kreativitet.
Andligheten är en annan viktig aspekt av Lôr-kulturen. I en kamp för överlevnad har de utvecklat en stark tro på en högre makt. Denna andlighet är djupt förankrad i deras dagliga liv och har gett upphov till en rad ritualer och ceremonier som hjälper dem att förstå och försonas med öknens obarmhärtiga krafter.
Öknens isolering har också gett Lôrerna en djup känsla av identitet och tillhörighet. De har utvecklat en stark känsla av självständighet och en unik kulturell identitet som skiljer dem från andra folk. Detta har gjort dem till ett stolt och självständigt folk, alltid redo att försvara sin kultur och sina traditioner mot yttre påverkan.
Principer och heder
Lôrerna är ett folk som värdesätter principer och heder högt. Detta är särskilt tydligt i deras kärlek för att köpslå. För dem är en affär inte bara en enkel transaktion utan en dans av ord och viljor, där båda parter måste visa sin skicklighet och sin hederlighet. Det är en konstform, en del av deras kulturella identitet, och det är därför inte ovanligt att se lôrer, oavsett deras sociala status, engagera sig i långa och komplicerade förhandlingar för även de mest triviala varorna.
Kulturell mångfald
Hinside-Lôrs övergång från en centraliserad monarki till en konfederation har gett upphov till en kulturell mångfald som är lika rik som den är komplex. Varje furstendöme, från de bördiga Gyllöarna till det karga och ogästvänliga Quadara, hade redan innan upproret utvecklat sina egna unika traditioner och sedvänjor, men i brist på centralstyre har dessa kulturer tagit fart. I Svarn dveepon, till exempel, har den bördiga jorden och rika naturresurserna lett till en kultur som är fokuserad på konst och vetenskap. Här finns akademier och gallerier som rivaliserar med de finaste i världen, och det är inte ovanligt att se lôrer engagerade i djupa filosofiska diskussioner.
Andliga inflytande
Under ätten Elhams styre blev den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära en framträdande kraft i Hinside-Lôrs huvudstad Andrinna och i de olika högsätena. Denna inriktning, som är en mer avslappnad och avskalad version av den ursprungliga dogman, lägger större vikt vid profeten Marqués ord om att en Landsmoder ska återuppväcka det utopiska riket Niva genom Mandrak. Tempel och helgedomar tillägnade denna inriktning uppfördes i huvudstaden, och dess ikonografi blev en vanlig syn i palats och offentliga byggnader.
Solens återkomst
Efter Jaleh-upproret och ätten Elhams fall, har det skett en kulturell och andlig återgång till landets traditionella religion, som dyrkar solen som en gudomlig kraft. Denna återkomst har inte bara varit en folkrörelse utan har även fått fotfäste i högsätena. Tempel som en gång var tillägnade den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära har börjat återställas till sina ursprungliga former, och solsymboler har börjat pryda offentliga och privata utrymmen. Solens festival, en traditionell högtid som firar solens kraft att ge liv och ljus, har återupptagits med stor entusiasm och är nu en nationell helgdag.
Andlig syntes Denna andliga förändring har lett till en fascinerande syntes av kulturella och religiösa idéer. I Andrinna och andra högsäten, är det inte ovanligt att se tempel där både solen och den Marquésentriska inriktningen av Tre's lära dyrkas sida vid sida. Denna sammanflätning av tro har gett upphov till en unik form av andlighet som reflekterar Hinside-Lôrs komplexa historia och kulturella mångfald. Det har även påverkat den dagliga livsstilen; till exempel, det är nu en tradition att inleda varje affärsförhandling med en kort bön till solen för klarhet och till profeten Marqués för visdom och framtidsutsikter.
Religion
Religionen i Hinside-Lôr är en komplex och mångfacetterad tro som sträcker sig över hela landets geografiska och kulturella landskap. I hjärtat av denna andliga praktik ligger dyrkan av Al Shams, solguden, som anses vara den högsta makten och den eviga ljuskällan som styr allt liv. Al Shams är inte bara en gud av ljus och värme, utan också en symbol för rättvisa, sanning och generositet. Det är under solens ljus som de mest heliga och bindande löftena uttalas, och det är i ljuset av Al Shams som folket i Hinside-Lôr finner sin inre och yttre väg.
Men Al Shams är inte den enda andliga kraften i detta komplexa trossystem. Naturens andar, kända som "Ruahl-tabia," har också en viktig roll. Dessa andar anses vara de gudomliga väktarna av Hinside-Lôrs olika landskap, från de brännande öknarna till de frodiga oaserna. Varje sanddyn, vindby och vattendroppe anses bära på en andlig betydelse, och det är Ruahl-tabia som förmedlar denna helighet. De är den osynliga länken mellan människan och naturen, och det är genom att hedra dem som man kan leva i harmoni med det omgivande landskapet.
Djinnerna, eller "Jyno," är en annan viktig del av det andliga landskapet, men de är inte lika vördade som Al Shams eller Ruahl-tabia. Tvärtom är de ofta fruktade och hatade för deras illasinnade och destruktiva natur. Djinnerna anses vara de mörka skuggorna som kastas av Al Shams ljus, de nödvändiga onda krafterna som balanserar det goda. De är de som frestar människor att bryta sina löften, de som förvränger ord och skapar konflikter. Men trots deras hatiska närvaro, anses de också vara nödvändiga för att upprätthålla balansen i världen. Det är en del av den dualitet som präglar livet under Al Shams. Bland vissa ökenstammar överlever hurusom en äldre syn på Jyno, som mäktiga gudalika varelser som kan hjälpa de som vördar dem. Vissa stammar har till och med vikt hela sin religösa tillvaro till att tillbe sådana enskilda Jyno, vilka då blivit likt en skydsande för stammen.
Intressant nog har Tre´s lära ännu ett visst fotfäste i Hinside-Lôr. Denna lära introducerades bland de högättade Lôrerna genom det forna kungahuset Elhams samröre med Mandrak. Tres lära har två huvudsakliga inriktningar: Nivarotisk och Marquésentrisk och bland lôrerna var det den Marquésentrisk inriktningen med en mer avslappnad och avskalad version av den ursprungliga dogman, som tog rot.
Mytologiskt beskriver Tres lära de tre gudarna: Minnaren (dåtid), Drejaren (nutid) och Drömmaren (framtid). Dessa tre gudar anses vara alltings skapare och byggsten. Läran betonar att de gudfruktiga ska bringa guds rike till det jordeliga, vilket ofta tolkas som Nivas återfödelse. Trots dess historiska betydelse och djupa rötter i Hinside-Lôrs kultur, har Tres lära utsatts för angrepp från mer traditionella trosföreställningar, särskilt efter Jaleh-upproret 1401-1402. Men den överlever fortfarande i nedskalad form bland vissa ätter i de större städerna, där den fortsätter att forma andliga och kulturella identiteter.
Men Al Shams är inte den enda andliga kraften i detta komplexa trossystem. Naturens andar, kända som "Ruahl-tabia," har också en viktig roll. Dessa andar anses vara de gudomliga väktarna av Hinside-Lôrs olika landskap, från de brännande öknarna till de frodiga oaserna. Varje sanddyn, vindby och vattendroppe anses bära på en andlig betydelse, och det är Ruahl-tabia som förmedlar denna helighet. De är den osynliga länken mellan människan och naturen, och det är genom att hedra dem som man kan leva i harmoni med det omgivande landskapet.
Djinnerna, eller "Jyno," är en annan viktig del av det andliga landskapet, men de är inte lika vördade som Al Shams eller Ruahl-tabia. Tvärtom är de ofta fruktade och hatade för deras illasinnade och destruktiva natur. Djinnerna anses vara de mörka skuggorna som kastas av Al Shams ljus, de nödvändiga onda krafterna som balanserar det goda. De är de som frestar människor att bryta sina löften, de som förvränger ord och skapar konflikter. Men trots deras hatiska närvaro, anses de också vara nödvändiga för att upprätthålla balansen i världen. Det är en del av den dualitet som präglar livet under Al Shams. Bland vissa ökenstammar överlever hurusom en äldre syn på Jyno, som mäktiga gudalika varelser som kan hjälpa de som vördar dem. Vissa stammar har till och med vikt hela sin religösa tillvaro till att tillbe sådana enskilda Jyno, vilka då blivit likt en skydsande för stammen.
Intressant nog har Tre´s lära ännu ett visst fotfäste i Hinside-Lôr. Denna lära introducerades bland de högättade Lôrerna genom det forna kungahuset Elhams samröre med Mandrak. Tres lära har två huvudsakliga inriktningar: Nivarotisk och Marquésentrisk och bland lôrerna var det den Marquésentrisk inriktningen med en mer avslappnad och avskalad version av den ursprungliga dogman, som tog rot.
Mytologiskt beskriver Tres lära de tre gudarna: Minnaren (dåtid), Drejaren (nutid) och Drömmaren (framtid). Dessa tre gudar anses vara alltings skapare och byggsten. Läran betonar att de gudfruktiga ska bringa guds rike till det jordeliga, vilket ofta tolkas som Nivas återfödelse. Trots dess historiska betydelse och djupa rötter i Hinside-Lôrs kultur, har Tres lära utsatts för angrepp från mer traditionella trosföreställningar, särskilt efter Jaleh-upproret 1401-1402. Men den överlever fortfarande i nedskalad form bland vissa ätter i de större städerna, där den fortsätter att forma andliga och kulturella identiteter.
Laws
I Hinside-Lôr har varje furstendöme stor autonomi när det gäller lagstiftning. Detta decentraliserade system har sina rötter i landets historia och kulturella mångfald, något som bara förstärkts sedan kungahuset störtades 1402 E.A. Varje furstendöme, ledd av en prins eller prinsessa, har befogenhet att stifta sina egna lagar och regler. Dessa lagar kan röra allt från skattesystem till civilrätt och straffrätt.
Kanizam: Lagmännens Roll
För att säkerställa att lagarna efterlevs och tolkas korrekt, utser varje prins eller prinsessa en eller flera Kanizam, ibland kallade Sandfogdar. Dessa är erfarna jurister som har till uppgift att tolka och tillämpa lagarna i respektive furstendöme. Kanizam fungerar som en bro mellan den högsta ledningen och folket, och de har ofta en rådgivande roll i lagstiftningsprocessen.
Mariidan: Slavsoldaternas Förband
Mariidan är specialiserade förband av slavsoldater som har till uppgift att upprätthålla lag och ordning. De är ofta rekryterade från de lägre samhällsskikten och genomgår en rigorös utbildning. Deras primära uppgift är att verkställa lagar och förordningar, och de har befogenhet att gripa och förhöra misstänkta. Mariidan är vanligtvis under direkt kommando av Sandfogdarna, vilket säkerställer en effektiv och enhetlig rättskipning.
Esqueliba: Elitstyrkorna
För mer känsliga eller komplicerade uppdrag har varje prins eller prinsessa tillgång till sina egna elitstyrkor, kända som Esqueliba. Dessa trupper är högt utbildade och lojala endast mot sin prins eller prinsessa. De kan utföra allt från spionage till direkta militära insatser och fungerar ofta som en sista utväg när Mariidan inte räcker till.
Konfederationsrådet och Överstatlig Lagstiftning
För frågor som rör hela nationen, som utrikespolitik och nationell säkerhet, finns ett konfederationsråd kallt Shural'zuhr, ibland lite elakt även för omrgropen, bestående av representanter från varje furstendöme. Beslut fattade här måste ofta ratificeras av varje furstendömes egen lagstiftande församling, vilket ger en ytterligare nivå av komplexitet till det rättsliga systemet.
Kanizam: Lagmännens Roll
För att säkerställa att lagarna efterlevs och tolkas korrekt, utser varje prins eller prinsessa en eller flera Kanizam, ibland kallade Sandfogdar. Dessa är erfarna jurister som har till uppgift att tolka och tillämpa lagarna i respektive furstendöme. Kanizam fungerar som en bro mellan den högsta ledningen och folket, och de har ofta en rådgivande roll i lagstiftningsprocessen.
Mariidan: Slavsoldaternas Förband
Mariidan är specialiserade förband av slavsoldater som har till uppgift att upprätthålla lag och ordning. De är ofta rekryterade från de lägre samhällsskikten och genomgår en rigorös utbildning. Deras primära uppgift är att verkställa lagar och förordningar, och de har befogenhet att gripa och förhöra misstänkta. Mariidan är vanligtvis under direkt kommando av Sandfogdarna, vilket säkerställer en effektiv och enhetlig rättskipning.
Esqueliba: Elitstyrkorna
För mer känsliga eller komplicerade uppdrag har varje prins eller prinsessa tillgång till sina egna elitstyrkor, kända som Esqueliba. Dessa trupper är högt utbildade och lojala endast mot sin prins eller prinsessa. De kan utföra allt från spionage till direkta militära insatser och fungerar ofta som en sista utväg när Mariidan inte räcker till.
Konfederationsrådet och Överstatlig Lagstiftning
För frågor som rör hela nationen, som utrikespolitik och nationell säkerhet, finns ett konfederationsråd kallt Shural'zuhr, ibland lite elakt även för omrgropen, bestående av representanter från varje furstendöme. Beslut fattade här måste ofta ratificeras av varje furstendömes egen lagstiftande församling, vilket ger en ytterligare nivå av komplexitet till det rättsliga systemet.
Agriculture & Industry
Den Lôriska industrin präglas av grödor och hantverk. Nedan följer några av de största ekonomiska industrierna i landet.
Gyllöarna, hjärtat av Hinside-Lôr, är en oas av frodighet och överflöd i en nation som annars präglas av karghet och ökenlandskap. Denna region är inte bara landets politiska centrum utan också en ekonomisk kraft att räkna med. Det är här som några av de mest framstående fruktplantagerna i hela nationen finns, och de är en vital del av Gyllöarnas och hela Hinside-Lôrs ekonomi.
Plantagerna sträcker sig över stora områden, och varje frukträdgård specialiserar sig ofta på en eller flera specifika grödor. Mango- och bananplantagerna är särskilt framstående. Mangoträden, med sina tunga grenar fulla av saftiga frukter, är en symbol för regionens bördighet. Bananodlingarna, å andra sidan, är en hyllning till den livskraft som öarna utgör då de ger en synnerligen hög skörd i förhållande till de landområden som täcks upp.
Veteodlingarna är en annan viktig del av Gyllöarnas agrara landskap. De är kritiska för nationens livsmedelsförsörjning och utgör basen för en rad traditionella lôriska rätter. Men det är inte bara traditionella grödor som trivs här. Kryddplantagerna är en labyrint av dofter och färger, där allt från koriander till kanel odlas. Dessa kryddor används inte bara i lôriska köket utan har också blivit en viktig exportvara.
Te- och kaffeplantagerna är relativt nya tillskott, med ursprung på kontinenten, men har snabbt blivit lönsamma i det frodiga klimatet. Tebladen, som skördas under de tidiga morgontimmarna för att bevara sin arom, används för att producera en rad olika teer, från svart till grönt och allt däremellan. Kaffebönorna, som odlas på de högre höjderna, har en distinkt, robust smak som har gjort Gyllöarnas kaffe berömt i fina rum över hela Nivaris.
Citrusfrukter som apelsiner och citroner odlas i de lägre, fuktigare delarna av öarna. Deras syrliga smak och rika näringsinnehåll gör dem populära både som färska frukter och som ingredienser i en mängd olika försmäktelser, som juice och Lôriska konfekter. Cashewnötter och papaya är andra tillskott som har anpassat sig väl till Gyllöarnas klimat.
Akhar-fasil, beläget i norra delen av Hinside-Lôrs fastland, är en region som är känd för sin kulturella rikedom och filosofiska traditioner. Men bortom dess intellektuella arv ligger en annan skatt som har format regionens identitet och ekonomi: dess frodiga oliv- och dadelodlingar. Områdena längs floden Nahralraha i Andra Vilan har alltid varit fulla med kluster av oliv- och dadelträd, som sträcker sig som gröna pärlor i ett landskap som annars präglas av stäpp och öken.
Olivträden i Andra Vilan är inte som några andra. De är kända för sin robusthet och förmåga att överleva i de mest ogästvänliga förhållandena. Denna egenskap har gjort dem till en symbol för regionens folk, som också har lärt sig att anpassa sig och överleva i en komplex och ofta fientlig värld. Oliven har en djupgående betydelse i Andra Vilans kultur; den är en symbol för visdom och uthållighet, och dess olja används i allt från matlagning till ceremoniella ritualer.
Dadelträden, å andra sidan, representerar regionens handelsanda. Dadlar är en viktig exportvara och har gett Andra Vilan en stark ställning på den internationella marknaden. De sötaste dadlarna anses komma från denna region, och de är en populär gåva under högtider och ceremonier. Dadelodlingarna är också en viktig syssla i regionen, och många familjer har ägnat generationer åt att förvalta dessa träd.
Men det som gör oliv- och dadelodlingarna i Andra Vilan unika är deras samverkan med floden som flyter genom regionen. Floden Nahralraha är inte bara en vattenkälla utan också en livsnerv som förbinder olika delar av furstendömet. Den har skapat en unik mikroklimat som är idealiskt för odling av både oliv och dadel. Detta har lett till en symbiotisk relation mellan människor och natur, där flodens rytm och årstidernas växlingar styr odlingscyklerna.
I det färgsprakande furstendömet Zujaj-qalea, beläget invid utkanten av Hinside-Lôrs brännande öken, har glasindustrin länge varit ryggraden i regionens ekonomi. Trots att furstendömet saknar rika naturresurser som sina grannar, har det lyckats skapa en unik nisch genom att producera glasvaror av exceptionell kvalitet. Staden Rîtwooh, furstendömets pulserande centrum, är känt långt utanför dess gränser som en högborg för glasblåsarkonst och nyskapande design.
Glasindustrin i Zujaj-qalea är inte bara en ekonomisk verksamhet; det är en konstform, en tradition och en del av regionens identitet. Glasblåsarna i Rîtwooh är inte vanliga hantverkare; de är mästare i en urgammal konstform som har förfinats genom generationer. Deras verkstäder är inte bara produktionsanläggningar, utan snarare tempel där de utövar sin konst med en nästan religiös hängivenhet.
Men vad är det som gör Zujaj-qaleas glas så speciellt? Hemligheten ligger i en unik kombination av lokala mineraler och en särskild blåsningsteknik som endast är känd av de mest erfarna mästarna. Denna teknik, kallad "Qaleaneras ", involverar en komplex serie av handrörelser och andetag som ger glaset dess karakteristiska lyster och styrka. Det sägs att varje glasblåsare lägger till sin egen prägel i processen, vilket gör varje glasprodukt unik.
Glas från Zujaj-qalea är inte bara vackert att se på; det har också praktiska användningsområden som har revolutionerat vardagen i Hinside-Lôr. Ett exempel är "Solens Öga", en konvex lins som används för att fokusera solljus och tända eldar. Denna uppfinning har inte bara underlättat livet för nomadstammarna i de kargare delarna av landet, men har också gett Zujaj-qalea en strategisk fördel i handelsförbindelser.
Furstendömet har också utvecklat en särskild typ av färgat glas, kallat "Himmelsblått", som används i arkitekturen och har blivit en symbol för Zujaj-qaleas kulturella identitet. Detta glas är inte bara estetiskt tilltalande utan har också termiska egenskaper som hjälper till att hålla byggnader svala under de brännande sommarmånaderna.
Gyllöarnas plantage
Gyllöarna, hjärtat av Hinside-Lôr, är en oas av frodighet och överflöd i en nation som annars präglas av karghet och ökenlandskap. Denna region är inte bara landets politiska centrum utan också en ekonomisk kraft att räkna med. Det är här som några av de mest framstående fruktplantagerna i hela nationen finns, och de är en vital del av Gyllöarnas och hela Hinside-Lôrs ekonomi.
Plantagerna sträcker sig över stora områden, och varje frukträdgård specialiserar sig ofta på en eller flera specifika grödor. Mango- och bananplantagerna är särskilt framstående. Mangoträden, med sina tunga grenar fulla av saftiga frukter, är en symbol för regionens bördighet. Bananodlingarna, å andra sidan, är en hyllning till den livskraft som öarna utgör då de ger en synnerligen hög skörd i förhållande till de landområden som täcks upp.
Veteodlingarna är en annan viktig del av Gyllöarnas agrara landskap. De är kritiska för nationens livsmedelsförsörjning och utgör basen för en rad traditionella lôriska rätter. Men det är inte bara traditionella grödor som trivs här. Kryddplantagerna är en labyrint av dofter och färger, där allt från koriander till kanel odlas. Dessa kryddor används inte bara i lôriska köket utan har också blivit en viktig exportvara.
Te- och kaffeplantagerna är relativt nya tillskott, med ursprung på kontinenten, men har snabbt blivit lönsamma i det frodiga klimatet. Tebladen, som skördas under de tidiga morgontimmarna för att bevara sin arom, används för att producera en rad olika teer, från svart till grönt och allt däremellan. Kaffebönorna, som odlas på de högre höjderna, har en distinkt, robust smak som har gjort Gyllöarnas kaffe berömt i fina rum över hela Nivaris.
Citrusfrukter som apelsiner och citroner odlas i de lägre, fuktigare delarna av öarna. Deras syrliga smak och rika näringsinnehåll gör dem populära både som färska frukter och som ingredienser i en mängd olika försmäktelser, som juice och Lôriska konfekter. Cashewnötter och papaya är andra tillskott som har anpassat sig väl till Gyllöarnas klimat.
Andra Vilans skatt
Akhar-fasil, beläget i norra delen av Hinside-Lôrs fastland, är en region som är känd för sin kulturella rikedom och filosofiska traditioner. Men bortom dess intellektuella arv ligger en annan skatt som har format regionens identitet och ekonomi: dess frodiga oliv- och dadelodlingar. Områdena längs floden Nahralraha i Andra Vilan har alltid varit fulla med kluster av oliv- och dadelträd, som sträcker sig som gröna pärlor i ett landskap som annars präglas av stäpp och öken.
Olivträden i Andra Vilan är inte som några andra. De är kända för sin robusthet och förmåga att överleva i de mest ogästvänliga förhållandena. Denna egenskap har gjort dem till en symbol för regionens folk, som också har lärt sig att anpassa sig och överleva i en komplex och ofta fientlig värld. Oliven har en djupgående betydelse i Andra Vilans kultur; den är en symbol för visdom och uthållighet, och dess olja används i allt från matlagning till ceremoniella ritualer.
Dadelträden, å andra sidan, representerar regionens handelsanda. Dadlar är en viktig exportvara och har gett Andra Vilan en stark ställning på den internationella marknaden. De sötaste dadlarna anses komma från denna region, och de är en populär gåva under högtider och ceremonier. Dadelodlingarna är också en viktig syssla i regionen, och många familjer har ägnat generationer åt att förvalta dessa träd.
Men det som gör oliv- och dadelodlingarna i Andra Vilan unika är deras samverkan med floden som flyter genom regionen. Floden Nahralraha är inte bara en vattenkälla utan också en livsnerv som förbinder olika delar av furstendömet. Den har skapat en unik mikroklimat som är idealiskt för odling av både oliv och dadel. Detta har lett till en symbiotisk relation mellan människor och natur, där flodens rytm och årstidernas växlingar styr odlingscyklerna.
Glasimperiet i Zujaj-qalea
I det färgsprakande furstendömet Zujaj-qalea, beläget invid utkanten av Hinside-Lôrs brännande öken, har glasindustrin länge varit ryggraden i regionens ekonomi. Trots att furstendömet saknar rika naturresurser som sina grannar, har det lyckats skapa en unik nisch genom att producera glasvaror av exceptionell kvalitet. Staden Rîtwooh, furstendömets pulserande centrum, är känt långt utanför dess gränser som en högborg för glasblåsarkonst och nyskapande design.
Glasindustrin i Zujaj-qalea är inte bara en ekonomisk verksamhet; det är en konstform, en tradition och en del av regionens identitet. Glasblåsarna i Rîtwooh är inte vanliga hantverkare; de är mästare i en urgammal konstform som har förfinats genom generationer. Deras verkstäder är inte bara produktionsanläggningar, utan snarare tempel där de utövar sin konst med en nästan religiös hängivenhet.
Men vad är det som gör Zujaj-qaleas glas så speciellt? Hemligheten ligger i en unik kombination av lokala mineraler och en särskild blåsningsteknik som endast är känd av de mest erfarna mästarna. Denna teknik, kallad "Qaleaneras ", involverar en komplex serie av handrörelser och andetag som ger glaset dess karakteristiska lyster och styrka. Det sägs att varje glasblåsare lägger till sin egen prägel i processen, vilket gör varje glasprodukt unik.
Glas från Zujaj-qalea är inte bara vackert att se på; det har också praktiska användningsområden som har revolutionerat vardagen i Hinside-Lôr. Ett exempel är "Solens Öga", en konvex lins som används för att fokusera solljus och tända eldar. Denna uppfinning har inte bara underlättat livet för nomadstammarna i de kargare delarna av landet, men har också gett Zujaj-qalea en strategisk fördel i handelsförbindelser.
Furstendömet har också utvecklat en särskild typ av färgat glas, kallat "Himmelsblått", som används i arkitekturen och har blivit en symbol för Zujaj-qaleas kulturella identitet. Detta glas är inte bara estetiskt tilltalande utan har också termiska egenskaper som hjälper till att hålla byggnader svala under de brännande sommarmånaderna.
Education
De tre lärosätena
Lôrisk kultur, med sina djupa historia, har alltid värderat strävan efter visdom och balans. Denna strävan efter insikt och balans i Hinside-Lôr yttrar sig i tre vidskilda vägar: konsten, andligheten och kriget. Varje väg representerar en unik aspekt av Lôrisk kultur och identitet, och tillsammans skapar de en harmonisk helhet som reflekterar nationens själ. Dessa vägar ligger till grund för några av de mest prestigefyllda lärosätena i hela Nivaris, där unga män och kvinnor från hela riket kommer för att finna sitt kall, sin passion och sin plats i världen.
Aiqra
Aiqra är ett unik och prestigefylld institution belägen i öknen söder om Akhar-fasil. Akademin specialiserar sig på kaligrafi och estetik, där sand används som medium för inlärning. Eleverna lär sig att skapa skrivtecken och poetiska uttryck i sanden, medan vinden omformar orden, vilket lär dem tålamod och uthållighet. Akademin är en symbol för Lôrisk kultur och tradition, och dess rykte har spridit sig långt utanför landets gränser.
Rifaah
Rifaah kollegium är en ärofylld andlig institution belägen i de höga bergen på ön Andrim i det lôriska furstendömet Gyllöarna. Omgiven av lummiga skogar och klara vattenfall, erbjuder kollegiet en helgedom för andlig sökning och inre utforskning. Under ledning av visdomsfulla sol-munkar ägnar sig eleverna åt djupmeditation, kosmologi, och studier av den Stora Kosmiska Ordningen. Här strävar man efter att uppnå sann visdom genom att förstå det egna sinnet och universums djupare natur.
'Lamal
I skuggan av Aurinkolahti, i det bördiga Awal-fasil, ligger 'Lamal Krigarakademien. Denna fästning av kunskap och strid följer mottot "Genom lidande - visdom." Här formas Hinside_Lôrs framtida krigare och ledare genom en rigorös utbildning i stridskonst, handel, hantverk och strategi. Lärarna är krigsveteraner, och eleverna är adelns unga, alla med militära ambitioner. Akademin kulminerar i "Prövningens eld," en rituell prövning av både fysisk och mental styrka. 'Lamal är inte bara en skola; det är smedjan där framtida hjältar formas.
Icke-angreppspakt
Hinside-Lôr och Damméro ligger vitt isär i världsutrymmet men det finns ändå ett band där som som bygger på en ömsesidig beundran och respekt för varandras leverne.
Osäker
Hinside-Lôr och Mandrak har länge varit tätt samanbudna genom samgifte och en stark allians. Allt sedan Jaleh-upproret och kungahuset Elhams bryska omkullkastande är hurusom relationen oklar.
Ingen officiell relation
Hinside-Lôr och Hinside-Fall delar en hel del gemensam historia men den ligger långt bak i tiden. Hinside-Lôr valde att äga sitt namn genom att grunda en nation kring det emedan Hinside-Fall förblir ett ickesuveränt landområde befolkat av hundratals stammar.
Ingen officiell relation
Hinside-Lôr var länge nära att dras in i konflikten mellan Mandrak och Zorostria, men efter Jaleh-upproret har man brutit sina band med Mandrak och det även med viss inofficiell hjälp av Zorostria. Exakt hur relationen kommer se ut framöver återstår att se.