Mandrak Organization in The Tundlaheim Saga | World Anvil

Mandrak

Mandrak vill gärna se sig självt som kontinentens pärla och kulturens högborg. Landskapet är hisnande vackert med många fantastiska vyer ut över vida dalar och kristallklara bergssjöar, men detta till trots är Mandrak i sig inget annat än ett auktoritärt imperium, och dess befolkning är slagen i ständig men omedveten skräck av ett raffinerat angiverisystem där alla får spela en roll och där den som anger någon idag själv kan bli angiven imorgon. Landet styrs utav dess Landsmoder, en position som tillsätts utav ett högråd av kvinnor från rikets mest anrika ätter. Särskilt framstående är ätten Kimran.   Egentligen är Mandrak bebott av två folkstammar, Mander och Draker, där Manderna ses som de religiöst förbundna – en del frispråkiga pirater skulle snarare beskriva det som ”paranoida och halluciantoriska” – och Drakerna är de praktiska, kallsinniga och organiserande. Landet är rikt på metaller, en avgörande anledning till att riket har uppnått ett relativt högt ekonomiskt välstånd. Några betydande städer i Mandrak är Indra, Bergûn och huvdstaden Dráchmer.

Från värk i led gror verk av bragd

Icke-angreppspakt

Osäker

Hinside-Lôr och Mandrak har länge varit tätt samanbudna genom samgifte och en stark allians. Allt sedan Jaleh-upproret och kungahuset Elhams bryska omkullkastande är hurusom relationen oklar.

Öppet krig

Zorostria
-100
Mandrak
-100
Zorostria och Mandrak har legat i luven på varandra flertalet gånger historiskt och har egentligen aldrig haft en god relation. Anno 1398 bröt hurusom ett fullskaligt krig ut på nytt när Zorostria krönte en ny kejsare och underlade sig hissnafjordens fulla längd.

Powered by World Anvil